Tuesday 6 January 2015

KONGSI RESIPI DAGING KAMBING PANGGANG (OVEN)


Bismillah... pembuka awal bicara. Assalamu'alaykum dan salam sejahtera. Hari ni terpanggil mau kongsi resipi Daging Kambing Panggang yang dimasak dalam oven. Ni resipi yang saya try test sendiri. Suami saya minta tolong masak kambing panggang. Mulanya saya mau masak kari kambing atau biasanya orang sebut Gulai Kambing. Tapi suami saya cakap, "ada oven besar2, masak di oven saja bah".

^_^


RESIPINYA (saya main campak-campak bahan-bahan yang ada di dapur) ngeeee ^^_

3 keping rusuk kambing
halia sebesar ibu jari (ditumbuk)
7 ulas bawang putih  (ditumbuk)
1 sudu besar lada hitam (ditumbuk)
1 sudu besar (ketumbar)
3 Sudu besar madu
3 Sudu besar sos tiram
3 sudu besar kicap manis
3 kiub stok ayam
3 sudu minyak bijan

perapkan semua bahan-bahan ni... perap dalam masa 30 minit pun ok sudah.



Kemudian, bakar dalam oven dalam suhu 180 darjah celcius selama 30 minit.



Kalau ada yang tidak suka bau kambing. Boleh hilangkan bau dengan jintan manis, jintan putih dan cengkih. Saya tidak suka bau kambing, saya bubuhlah bahan-bahan yang menghilangkan bau kambing. Sebenarnya dulu saya memang tidak gemar makan daging kambing. Pendek cerita, tidak pandai makan. Walaupun dihidang Lamb Chop (hehehe betul ka ejaanya ni?). Saya tidak menjamah walau sedikit. Sebab kalau makan kambing akan terbayang kambing yang berbau sedang berjalan di depan mata :P


Tapi selepas suami saya cakap "kambing ni makanan sunnah Nabi SAW."... terkedu saya. Saya pun mula belajar makan daging kambing. hehehe ^_^



Ada yang risau , kalau makan daging kambing atau daging merah, akan cepat pening dan loya. Ni adalah simptom penyakit darah tinggi. Kalau saya, selepas makan daging kambing, saya akan makan Omega Guard Shaklee dan Garlic Complex Shaklee. Mummy saya pun cakap, kalau dia rasa pening atau sakit kepala, dan kebetulan ubat darah tinggi mummy saya sudah habis, mummy akan cepat-cepat telan 2 biji Garlic Complex. Alhamdulillah, dengan izin ALlah memang lega ^_^.

SELAMAT MENCUBA RESIPI SAYA.

Oh ya, maaf. Tak sempat snap gambar Daging Kambing Panggang, sebab habis dimakan encik suami dan anak-anak. hehehe ^_^ Rasa yumy...



Saya Pengedar Sah Shaklee di Sabah, kawasan Kota Belud, Kota Kinabalu, Papar, Sarawak, Wilayah Persekutuan Labuan dan seluruh Malaysia. Anda juga boleh menggunakan SID saya (868307) di mana-mana cawangan Shaklee untuk sebarang pembelian atau ingin mendaftar sebagai ahli Shaklee. Sebarang pertanyaan lanjut dan konsultasi, boleh menghubungi saya pada bila-bila masa sahaja (^_^)

FB: Ummu Mardhiyyah
FB Page: Rahsia Cantik, Sihat Luar dan Dalam
SID: 868307
Call/SMS/Whatsapp/Wechat: 0138974397
email:ummumardhiah81.gmail.com



No comments:

Post a Comment

 
Full design blog:jiakreatifelt.com