Monday 1 September 2014

Pengalaman Mencari Set Berpantang Yang Selamat AKhirnya Ku Temui Shaklee

BISMILLAH pembuka bicara. Saya mula mengenali produk Shaklee apabila membuat "research" sendiri tentang produk-produk yang SELAMAT untuk ibu yang berpantang ketika mengandungkan anak yang kedua iaitu Nur Syifa' Mardhiyyah dan tidak menyebabkan baby kena jaundis. Kegagalan saya menyusukan anak sulung saya Radhiatan Mardhiah dengan air susu ibu menyebabkan saya "trauma". Kerana kecetekan ilmu tentang penyusuan bayi, saya hanya sempat menyusukan anak sulung saya selama 2 minggu sahaja disebabkan mendengar "kata-kata" orang sekeliling yang saya rasa tidak keterlaluan untuk saya katakan hakikatnya mereka juga cetek ilmu tetang kebaikan penyusuan ibu. Berhempas pulas saya mencari set yang paling selamat dan sesuai diamalkan bagi ibu yang mengandung dan berpantang. Alhamdulillah, akhirnya saya "dijodohkan" dengan Set Berpantang Shaklee.

Saya ambil Set Asas Shaklee sahaja terlebih dahulu. Sebulan sebelum berpantang saya amalkan Bcomplex, Vitalea dan Vitamin C SR Shaklee. 1 minggu sebelum bersalin saya amalkan ESP untuk bantu beri tenaga semasa proses meneran nanti. 



Sebenarnya ketika saya mengandung anak sulung, saya amalkan Set ibu hamil Salindah. Ramai kawan-kawan mencadangkan ambik produk ni. Kata mereka sangat sesuai untuk mereka, tapi mungkin saya tak "ngam" kot ngan produk ni. Lain orang lain penerimaan tubuh badan masing2 kan.

Overdue, darah dah keluar, keluar masuk wad dan air ketuban dah pecah, saya masih tak rasa sakit nak bersalin. Tanggal 3 Mei 2010, jam 11.30 malam, suami bertanya pada saya "ayang, ada rasa sakit nak bersalin?" "Teda pula rasanya bang". "oh, kalau macam jom tidur. rehatkan badan dulu. mana tau esok nak bersalin". 

Saat saya nak melabuhkan kepala ke bantal terasa kain batik saya basah. Nak kejutkan suami, timbul rasa kasihan. Dah berdengkur. Akhirnya, saya naik ke atas dan ketuk bilik adik perempuan saya yang juga baru menimang cahaya mata kedua pada bulan November 2009. Saya bagitahu pada adik saya Sheila, kain batik saya basah. Adik saya terus berkata "Nah, cepat. pegi hospital. air ketuban barangkali tu". Apalagi, masa tu emak dan arwah Daddy saya sedang menonton TV kelam kabut bersiap. Arwah Daddy saya yang mengejutkan suami saya yang sedang lena di bilik tingkat bawah. Sampai di hospital, nurse mengesahkan air yang keluar tu air ketuban, tapi bukaan serviks masih 2 cm. Saya ditahan sekali lagi. Memang tak rasa sakit nak bersalin. Esok pagi, nurse kata, kalau keluar hijau, baru inform semula pada mereka. Apalagi, kakak saya memarahi saya ketika dia menelefon saya "hijau tu tahi tu jannah. Takut baby lemas dalam perut". saya hampir dikejarkan ke hospital Swasta.

Nurse ada maklumkan saya, mungkin saya tidak akan dihantar ke hospital Likas. inshaALlah nurse kata mungkin petang nanti saya akan bersalin memandangkan air ketuban dah pecah.

Jam 12.45 tengahari saya sempat menunaikan solat zohor, sungguh pun darah dah keluar sikit-sikit dan kontraksi pun dah bermula selang-selang 15 saat. Saya solat di atas kerusi berdekatan dengan katil saya. Rasa baby dah turun sangat kat bawah. Suami telefon saya, dia bertanya saya nak kirim apa? jap lagi dia akan sampai di Hospital Papar. Saya berkirim Zingger Burger KFC. "aik, dah nak bersalin masih mengidam".

Sampai sahaja suami saya di wad bersalin dalam jam 1 lebih, saya dah berbaring atas katil secara meniarap. kaki di lantai. Rasa macam tak tahan sakit tu. Dalam hati saya berkata: "ni la mungkin tanda-tanda nak bersalin". Suami kata "abang tak sempat beli Zingger Burger. Abang beli Burger biasa jak. Sos pun abang tak suruh letak. Pedas. Ayang juga tak tahan pedas kan". Muncung mulut merajuk konon. hehehe ^_^. saya makan juga. Tapi tekak dah kembang sebab rasa tawar je burger tu. Paksa punya paksa makan juga le burger tu. Lama-kelamaan muntah semula. ooooo..Sakitnya bang... rasa masa tu perut dah memang memulas-mulas. 

Kawan saya di sebelah katil menggesa suami saya pinjam kerusi roda "cepat-cepat! dia dah nak berslin dah ni". Saya ditolak ke Labour Room. Akhirnya, saya selamat bersalin bayi perempuan seberat 2.93 kg pada jam 4.36 petang. "Wah, Tahniah Mama! Kita sama-sama sambut Hari Ibu. Selamat Hari Ibu". Masih terbayang-bayang wajahnya ketika dibersihkan oleh nurse-nurse yang menyambut kelahiran bayi sulung saya. Nurse kata "eee, bijaknya baby ni. Tengok. baru ja keluar matanya besar menengok umminya". Masa tu terlintas di hati bagi nama Radhiatan Mardhiah. Tetiba teringat ayat Al-Qur'an yang saya baca2 3 hari yang lepas sebelum saya bersalin. 

Aduih.. memang serik nak ambik Set Salindah. Mungkin tak sesuai untuk saya. Kawan-kawan saya ok juga pakai tu. Pengalaman bersalin anak pertama itulah menyebabkan saya berusaha mencari set berpantang yang lebih selamat, semulajadi dan tidak menyebabkan kesan jaundis pada anak saya yang kedua Nur Syifa' Mardhiyyah. Saya temui Set Berpantang Asas Shaklee. Bila rasa badan serasi dengan set ini, saya tambah pembelian produk Shaklee untuk penyusuan.
Panjang cerita saya, hehe. ^_^ Terima kasih sudi membaca coretan saya.


Jika anda berminat nak mendapatkan set Asas Berpantang Shaklee, anda boleh klik di link ini.

Saya Pengedar Shaklee di kawasan Kota Belud, Kota Kinabalu dan Papar, Sabah, Sarawak, Wilayah Persekutuan Labuan dan seluruh Malaysia. Boleh hubungi saya jika berminat untuk mendapatkan produk Shaklee.  FREE CONSULTATION & SOMETHING SPECIAL untuk setiap pelanggan saya ^_^:
FB: Ummu Mardhiyyah
FB Page: Vitamin Syifa' e-Shoppe
SID: 868307
Call/SMS/Whatsapp/Wechat: 0138974397
email:ummumardhiah81.gmail.com

Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.



To be continued... ^_^ will update soon.


No comments:

Post a Comment

 
Full design blog:jiakreatifelt.com